Petra - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Grit en Steef - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Grit en Steef - WaarBenJij.nu

Petra

Door: Steef en Grit

Blijf op de hoogte en volg Grit en Steef

23 April 2009 | Jordanië, Amman

Hallo allemaal,

Ja hoor, we hebben veilig Petra gehaald! Nadat we in Amman weer even dreigden rondjes te gaan rijden belandden we dan toch op de juiste weg richting dode zee. Dat was erg prettig!

We hebben korte tijd gedobberd op de dode zee want het water is enorm zout dus erg prettig zwemt het niet. Daarna zijn we doorgereden naar Mount Nebo waar Mozes zou zijn gestorven (veel touristen dus!) en daarna door naar Madaba om naar een mooie mozaiekvloer te kijken. Vervolgens hebben we nog een pitstop gemaakt in Kerak om een kruisvaarderskasteel te bezoeken. Daarna moesten we als een speer door naar Dana om niet in het donker onze weg te hoeven vinden in het national parc.

In Dana zaten we in een tentenkamp. Ja jullie lezen het goed, ik (steef) heb geslapen in een tent en met slippertjes 's ochtends een koude douche genomen! De omgeving was geweldig en we zijn de volgende ochtend met een groep fransen meegelopen naar het dorp dana. Schitterende natuur gezien en ondanks de temperatuur (31 graden) prima te doen. Al je porien zitten daarna wel vol met stof ;-)
In Dana konden we inchecken in ons geweldige hotel, we zullen straks proberen een foto te plaatsen die enigszins weergeeft in wat voor toko we zaten. Een taxi heeft ons naar de huurauto gebracht waarna we naar Shabak zijn gereden voor een volgend kruisvaarderskasteel. Ook hier belandden we weer in een groep fransen (we trekken ze aan geloof ik). Van de kastelen is niet heel veel over maar het geeft wel een indruk van hoe ze vroeger leefden. Ze lijken ook op een onlogische plek te liggen maar blijken wel altijd strategisch gekozen zodat ze voldoende water hebben.

Gistermorgen zijn we vertrokken naar Petra (officieel heet het hier Wadi Musa). We zijn 's middags meteen rond gaan kijken en hebben de Siq natuurlijk gelopen, de Treasury gezien en helemaal tot het einde van de straat met de zuilen. 's Avonds zijn we teruggegaan voor Petra by Night. Dat was erg mooi, ze verlichten de weg naar de treasury en het terrein daarvoor met kaarsen.

Vanmorgen volgde een 2e bezoek aan Petra. Het terrein is enorm dus je kunt je makkelijk 2 dagen vermaken. Vanmorgen zijn we naar de Monastry gelopen, een flinke klim van ca. 45 minuten maar met schitterende uitzichten op de woestijn en wadi's. Daarna hebben we een andere lange wandeling gemaakt langs tombes en een plek waar offers werden gebracht. De gebouwen zijn er over het algemeen slecht aan toe. De buitenkant erodeert en de binnenkant is zwartgeblakerd doordat bedoeinen er hebben gewoond. Een paar families wonen er nu nog.

Morgen rijden we naar de Wadi rum waar we wederom in een tent zullen overnachten.

groetjes,

• 23 April 2009 - 17:49

Grit En Steef :

Helaas, het lukt niet de foto's te plaatsen omdat ze teveel Mb omvatten. We proberen het later nog een keer!

groetjes,

• 23 April 2009 - 18:40

Tea:

Ik vond de beschrijving van de koude douche wat summier.

• 23 April 2009 - 19:12

Jannie:

Wat een ontberingen! En morgen weer!

Un peu de courage!

Groetjes
    mam

P.S. Het lijkt me een fantastische reis!

• 24 April 2009 - 21:21

JP:

ja,ja, dat is afzien, in een tentje slapen en een koude douche, maar verder lijkt het mij een mooie reis.
    Vanochtend voorpagina nieuws Haarlems-Dagblad
    "Woontoren badmintonpad van tafel geveegd" Hilde was erg blij.
    Geniet nog maar lekkker.
    Groetjes,
    JP

• 24 April 2009 - 21:30

Mam:

Nu weten jullie eindelijk ook wat een koude douche is. Fijne reis geniet er maar van!!!