Salta en San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Grit en Steef - WaarBenJij.nu Salta en San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Grit en Steef - WaarBenJij.nu

Salta en San Pedro de Atacama

Door: Steef en Grit

Blijf op de hoogte en volg Grit en Steef

14 Maart 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

Hallo allemaal,

De afgelopen week zijn we in Salta en San Pedro de Atacama geweest.

Salta is een mooie oude stad waar we o.a. naar een archeologisch museum zijn geweest. Hier werd een mummie tentoongesteld die Inca’s 500 jaar geleden ritueel hebben begraven op een vulkaan (6 km hoogte). De mummies (3 in totaal) zijn heel goed geconserveerd door de droge lucht en de kou en ze laten er om beurten 1 zien. Wij zagen een meisje van een jaar of 7. Het is een bizar gezicht. We hebben ook een museum bezocht van een antropologe waar we een bizarre rondleiding kregen van de manager Diego die Grits naam te moeilijk vond en hem vroeg wat zijn naam internationaal zou zijn; George?! Hij herhaalde bij elke nieuwe vitrine de kreet “Prepare for your attention!!” en heeft een paar andere toeristen met zijn gezwets weggejaagd. Wij zagen de lol er wel van in.

In de omgeving van Salta zijn we naar een kloof geweest en naar Cafayate. Deze plaats staat bekend om zijn wijnen. We hebben een rondleiding in een wijnhuis gehad en mochten wijnen proeven. Ze telen hier een speciaal soort druif (Torrontes) die vooral bij de 2e pluk enorm zoet is, niet echt onze smaak.

Van Salta hebben we de bus genomen naar San Pedro de Atacama. Dit was een schitterende rit door een grote kloof en daarna de woestijn. In San Pedro hebben we natuurlijk weer vrolijke grensformaliteiten meegemaakt maar het koste ons slechts een uur en we hadden dit keer alles opgegeten wat de grens niet over mocht.

In San Pedro hebben we 4 excursies gedaan; naar twee archeologische sites, de Maanvallei, zoutvlakte en de Tatio geisers. Bijzonder was dat het in februari heel veel had geregend. Normaal valt er 20-30 mm regen in de hele maand en nu hadden ze dagen lang 20 mm regen gehad. De droogste woestijn ter wereld was dus een stuk natter dan wij vroeger op school leerden. We hebben erg genoten van de mooie omgeving (zie de foto’s) en het uitzicht op de Licancabur vulkaan. We hebben allebei wel een sterke voorkeur voor de Boliviaanse kant waar we 2 jaar geleden zijn geweest.

Groetjes,
George (aka Gritto, aka Genit*, aka Grit) en Stephanie

(* Als je Chileen bent en de naam Gerrit niet kent en de dubbele ‘r’ leest als een ‘n’)

• 15 Maart 2012 - 10:35

Miranda Joosten:

Grappig is dat, volgens mij is je voorkeur toch meestal wat je het eerst gezien hebt ... want dat maakte het meeste indruk....

Veel plezier nog verder!
    Miranda

• 15 Maart 2012 - 13:12

Oom Rien:

niet de europese zuidelijke sterrenwacht gezien in de Atacama woestijn? Uitzicht op het heelal: daar kan toch niks tegen op.....

Veel plezier

• 15 Maart 2012 - 14:06

Tea Vos:

Als het op de foto's al zo mooi is, hoe mooi moet het dan wel niet in het echt zijn!
    Nog veel plezier.

• 15 Maart 2012 - 15:57

Jannie:

Hé George! Fijn dat je Grit heet hè?
    Dat was lachen Stephanie!
    Prachtige foto's!

Groetjes en veel plezier!