Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Grit en Steef - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Grit en Steef - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Steef en Grit

Blijf op de hoogte en volg Grit en Steef

07 Maart 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Hola chicos,

Een berichtje uit de stad van de tango. We hebben ons hier de afgelopen week prima vermaakt met rondslenteren en lekker eten. We hebben ongeveer elke dag een nieuwe wijk opgezocht en zijn gisteren de rivier De La Plata overgestoken om een dagje in Uruguay rond te kijken.

We zijn begonnen in het centrum van de stad waar de regeringsgebouwen staan. Omdat we er toevallig op donderdag waren konden we de ‘moeders van het 25 mei plein’ zien demonstreren. Een beetje koddig gezicht omdat ze met een busje aan komen rijden en vervolgens met een spandoek een paar rondjes om een obelisk gingen lopen. Het spandoek dat ze meedroegen ging over de Falkland eilanden en niet meer over de vermiste kinderen. Het geheel deed enigszins gemaakt aan terwijl ze in de geschiedenis van het land een belangrijke rol hebben gespeeld. Een kleiner groepje moeders (van een andere club?) liep er later achteraan met wel de spandoeken van vermiste familieleden.

In de wijk Palermo hebben we een dag rondgeslenterd en lekker gegeten. Ook zijn we naar een museum voor Latijns-Amerikaanse moderne kunst geweest. Het was een relaxte wijk met veel leuke kleine winkeltjes en muziek op straat. In de metro terug naar het hotel kregen we te maken met een poging om ons te rollen. Gelukkig is het niet gelukt omdat we het allebei niet vertrouwden maar anders waren we waarschijnlijk ons fototoestel kwijt geweest (het koord hing al uit de tas nl). Dat was weer een goede waarschuwing...

Op zaterdag hebben we een fietstocht gemaakt door de wijken San Telmo (veel oude statige huizen), La Boca (achterbuurt) en Puerto Madero (natuurpark en nieuwste en duurste wijk van BA). In La Boca kun je eigenlijk als toerist maar in een paar straten veilig rondlopen maar als je met zo’n fietstour meegaat kun je dus wat meer zien. We zijn ook langs het stadion gereden van de Boca Juniors; La bombonera (de bonbondoos). De kleuren hebben ze ooit bepaald doordat ze hadden bedacht dat ze de kleuren zouden nemen van het eerste schip dat de haven binnen zou komen varen. Dat schip kwam uit Zweden en voilà; geel en blauw werd het. Je ziet hier ook enorm veel afbeeldingen van Maradona en zelfs een lookalike waar je mee op de foto mocht omdat hij in deze wijk is opgegroeid. Grit vond dit erg vermakelijk :) De huizen zijn heel kleurrijk omdat vroeger resten verf van schepen werden gebruikt. Puerto Madero was een verrassing voor ons. Omdat het in de hele stad druk is met verkeer hadden we niet verwacht dat ze ook nog een park zouden hebben waar het verkeerslawaai niet te horen is. Een hele verademing (letterlijk en figuurlijk).
’s Avonds zijn we naar een tangovoorstelling geweest. Dit was erg indrukwekkend om te zien en de live muziek was ook erg goed. We hadden het geluk dat we terecht waren gekomen in een cultureel centrum waar de Argentijnen zelf ook heen gaan en niet in een toeristisch theater.

Zondag hebben we rondgekeken in Recoletta. Hier ga je naartoe voor een begraafplaats met graven van hotemetoten zoals ex-presidenten en Evita. Daarna hebben we rondgeslenterd over een markt met lokaal handwerk (doen de portenos, bewoners van BA ook graag op zondag) en in het museum de Bellas Artes. Tot onze ergernis was het deel met de kunst uit Argentinië afgesloten dus we hebben weer eens een portie Monet, Rodin en een enkele Rembrandt en Van Gogh gehad, ook niet verkeerd maar dat kennen we al. We hadden in onze reisgids gelezen dat in een andere wijk (Belgrano) ’s avonds tango werd gedanst in een park dus daar zijn we met de metro heen gegaan. Ook hier was een markt en er hing een goede sfeer. Nadat we een lekker ijsje hadden gegeten (heel fijn dat hier vroeger veel Italianen naar toe zijn geëmigreerd!) zijn we naar het park gegaan waar ze al begonnen waren met een tango les. Helaas kreeg ik Grit niet zover om mee te doen maar het was leuk om naar te kijken. Rond een uur of 8 stroomde het vol met mensen die de tango wilden gaan dansen. Jong en oud doen mee en ik werd nog ten dans gevraagd door een bejaarde heer maar helaas, ik ken de basispassen nog niet eens dus dat leek me geen goed idee ;-) Overigens kun je overal in de stad op straat de tango zien. Weliswaar doen ze dit voornamelijk voor de toeristen maar het blijft leuk om te zien.

Maandag wilden we naar Uruguay maar het was niet meer gelukt om een bootkaartje te boeken (niet voor een acceptabele prijs) dus die dag hebben we gebruikt om onze verdere reis te plannen. Dinsdag zijn we wel naar Uruguay geweest naar het plaatsje Colonia. Met een boot vaar je in circa een uur naar de andere kant van de Rio De La Plata (40 km breed!) en ben je in Uruguay. Deze stad staat op de lijst van Unesco en is bijzonder omdat het afwisselend in handen is geweest van de Spanjaarden en Portugezen. In een periode van 100 jaar wisselden die elkaar 9 keer af. Je ziet er dus oude Spaanse en Portugese huizen. Aan het einde van de dag hebben we nog een rondje gerend in Puerto Madero om wat calorieën te verbranden (zelfs bij Grit begint de broek wat strakker te zitten). We liepen met ons rondje op de ‘jogging-strip van BA’ (denken wij) wat een leuke ervaring was.

Onze volgende bestemming is Salta, een mooie oude stad in het noorden van Argentinie.

Hasta luego,
Grit en Stephanie

PS: Op een van de foto’s geniet ik (S) van een mate en alfajores. De mate (een soort groene thee) drink je via een rietje met een filter aan het uiteinde (bombilla). De koekjes zijn gevuld met dulche de leche (lijkt op karamel) waar Argentijnen en Chilenen aan verslaafd zijn en overal op en tussen smeren.

• 07 Maart 2012 - 22:25

Bert:

Klein ijsJE inderdaad...

• 08 Maart 2012 - 08:39

Marjon:

nu snap ik ook dat joggen in je vakantie...

• 11 Maart 2012 - 11:10

Miranda Joosten:

En ik maar denken dat Mate en Dulce de Leite (Leche) typisch Braziliaans waren....

• 14 Maart 2012 - 10:33

Justa:

Alweer WAUW!!! Wat een gave dingen maken jullie daar mee zeg!!!
    Heerlijk om hard te lopen op vakantie, doe ik ook graag; bijzondere manier om een stad/land te verkennen en soms goed voor je ego lijkt me daar met die Argentijnse macho;s?!
    Groetjes van Justa&co

• 19 Maart 2012 - 15:08

Andrea:

zo spannend heb ik cocathee nooit gedronken