Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Grit en Steef - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Grit en Steef - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Grit en Steef

20 Mei 2007 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

We zijn vanmiddag in Ho Chi Minh City aangekomen na de excursie in de Mekong Delta. Voor de Mekong moesten we een aardig eind reizen maar we hadden een auto met chauffeur en gids. Deze sprak gelukkig redelijk engels. Hij had de lerarenopleiding engels gedaan maar ik denk dat hij voor een nederlandse klas accuut zou worden ontslagen want zijn engels was niet goed.
We zijn gisteren naar 3 eilanden gevaren in de 1e rivier van de 9 van de Mekong (daarom wordt ‘t wordt ook wel de negendraken rivier genoemd). Deze rivier is 5 km breed! (alleen nummer 1 dus) Het water komt helemaal uit Tibet.
De excursie was eigenlijk vrij suf. Op het eerste eiland hebben we fruit gegeten en naar muziek geluisterd uit de regio. Op het 2e eiland hebben we gezien hoe ze snoep maken van kokosnoot (erg lekkere snoepjes) en zijn we daarna een stukje gaan varen met zo’n roeibootje. Dat was een mooi tochtje tussen de palmbomen door.
Na weer een stukje varen hebben we op een derde eiland geluncht. Dit was erg lekker. We kregen oa elephant fish Mekong style. (gegrild en je rolt het vlees op in een blad rijstpapier met kruiden en noedels, heel erg lekker!)
Vervolgens zijn we teruggevaren naar de haven van My tho waar vandaan we met de auto 2 uur moesten rijden naar Can Tho, de grootste plaats in de Mekong Delta. We hebben nog een veerpont moeten nemen en kwamen rond 5 uur aan. ‘s Avonds hebben we een beetje rondgekeken in de plaats maar er was niet zoveel aan. Grappig was dat het de verjaardag van HCM was dus er hingen overal vlaggen en bij het monument in de haven lagen kransen.
Vanmorgen moesten we vroeg op voor de drijvende markten in Can Tho (op rivier nummer 3). Dit is eigenlijk de enige reden om naar Can Tho te rijden. De drijvende markt viel eigenlijk een beetje tegen. De gids gaf aan dat de markt nu ook op het land wordt gehouden en dat dit veel makkelijker is. Er waren ook minder bootjes omdat ze vandaag moeten stemmen en omdat er in het najaar meer fruit en groente te verkopen is (hiervan merken we in andere plaatsen helemaal niets). In iedergeval waren er nog genoeg bootjes en het was grappig om te zien hoe vol ze die boten kunnen proppen met allerlei groenten. Wat ze verkopen hangen ze in een soort vlaggenmast op de boot. Ze wonen dan ondertussen ook nog in die boten. Wij hebben van een café-boot wat drinken gekocht en zijn op een ananasboot gestapt om een verse ananas te kopen en te eten.
De route terug naar de haven ging via een ander kanaal wat erg mooi was. Helaas had ik (S) daar niet veel oog voor want ik werd bezig gehouden door de ADHD-dochter van de schipper. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij een tuin waar een oud mannetje ons fruit heeft gegeven en café da. Het was een oude knakker maar hij kon ook wat engels dus dat was erg leuk. Vanaf het water hebben we veel krakkemikkige huizen gezien. Ze staan op palen half boven het water (daar zit meestal de wc). Ze zijn vaak gemaakt van golfplaten.
In de loop van de middag zijn we dus in HCM-city aangekomen en we hebben hier al wat rondgelopen. Het is een hele cultuurshock vanuit het arme Mekong gebied naar het decadente HCMC. We hebben het gevoel in New York te zitten omdat ons hotel tussen de Louis Vuitton en GUCCI-winkels zit en ondertussen rijden er patser-wagens langs.
Morgen gaan we verder kijken in HCMC.

Groeten,
Grit&Stephanie

• 20 Mei 2007 - 14:56

Mam:

Hallo Steef en Grit,

Wat een reuzen zijn jullie naast mr Phong! Zo te zien was het erg warm jullie glimmen helemaal, ha ha .
    Ik heb het allemaal weer gelezen, leuke reis hoor.
    De groeten van de poezen,die hebben we vanmiddag even uitgelaten.

Groetjes
    pap en mam

• 22 Mei 2007 - 09:28

Tea:

Wat een kleurrijk geheel. Het is in Nederland op dit moment ook drukkend warm. Kan ik me een klein beetje voorstellen hoe het bij jullie is.