Mr. Phong - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Grit en Steef - WaarBenJij.nu Mr. Phong - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Grit en Steef - WaarBenJij.nu

Mr. Phong

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Grit en Steef

18 Mei 2007 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal,

Gistermiddag zijn we inderdaad lekker relaxt aan het zwembad gaan liggen en dat was heerlijk gezien de hitte. 's avonds heb ik inderdaad een pak gekocht en een vestje van (hopelijk) zijde. We hebben dit net opgehaald en op de post gedaan. Na het invullen van 4 formulieren zit het nu in een doos van Dutch Lady (hoe verzinnen we het) en zal ik het over 3 weken thuis ontvangen.

Gisteravond zijn we aan het haventje gaan eten. toen we net zaten begon het ongelofelijk hard te regenen. Gelukkig was daar Mr. Phong! Hij werkt elke avond van 7-9 in dit restaurant om mensen te vinden die met hem mee willen op een tour naar zijn dorp 15 km buiten Hoi An. We hebben zijn foto's bekeken en in een dagboek gelezen wat andere toeristen ervan vonden en het leek ons erg leuk. We moesten dan wel onze stranddag opofferen ;-(
Vanmorgen hebben we nog even snel een fiets gehuurd om toch in iedergeval het strand hier gezien te hebben. We hebben nog even een wandeling gemaakt en wilden daarna terug fietsen naar ons hotel toen we erachter kwamen dat Grit een lekke band had. Bij twee stalletjes hebben we nog de band opgepompt (ook bij een oude knakker die frans praatte; monsieur le mechanicien!) maar we kwamen niet ver. Grit moest dus verder lopen in de hitte.
Om 11 uur moest ik mijn pakje doorpassen en om 12 uur hadden we met Mr.Phong afgesproken. tussendoor zijn we nog maar even naar het hotel gegaan om onze door natte kleding (zweet!) te verwisselen.
We werden met twee brommers naar het dorp gebracht. Gelukkig reed mr. Phong niet hard want het verkeer is hier ondanks dat ze niet echt hard rijden best heftig.
In het dorp hebben we van alles gezien. We begonnen bij hem thuis waar hij eerst heel veel heeft verteld over de geschiedenis van het land en hoe het er nu aan toe gaat. Hij had zelf gevochten in het zuid-vietnamese leger en had 1 jaar een "heropvoeding" gekregen. Hij mag daarom nooit lid worden van de communistische partij en zijn kinderen ook niet. Gelukkig is er nu sprake van een vrije markt dus met zijn kinderen is het goed gekomen en hij verdient lekker door als gids te werken.
In zijn dorp hebben we bij verschillende mensen thee gedronken en we hebben van verschillende mensen gezien wat hun "Moonlight job" is. Op papier is namelijk iedereen boer. De meesten deden iets met tabak (drogen of verhandelen) en we hebben iemand gezien die rijstwijn maakt en iemand die handelt in giftige slangen en ons even een levende wezel liet zien. Ze verkopen deze beesten aan china waar ze er medicijnen van maken.
We hebben ook iemand ontmoet die 14 jaar in een heropvoedingskamp heeft gezeten. Hoelang je in het kamp moest blijven hing af van je rang in het leger, je familie-achtergrond en je houding. Het vreemde is dat beide heren dus wel braaf een foto van de grote roerganger HCM in hun kamer hebben hangen. Na de rondwandeling hebben we bij mr. Phong thuis gegeten wat erg lekker was. Het was voor ons beiden een opluchting dat we nu eindelijk eens iemand troffen waar we alles aan konden vragen.
Morgen gaan we naar de Mekong Delta. Foto's gaan vanavond even niet lukken omdat we zonder camera op pad zijn gegaan...

Groeten vanuit een heet vietnam,
Grit & Stephanie

• 18 Mei 2007 - 17:51

Mam:

Hallo Steef en Grit,

Wat een leuke vakantie hebben jullie .
    Zo leer je het echte Vietnam kennen en de lokale bevolking .
    Die warme temperaturen daar wen je niet aan ,he
    Hetweer is hier sinds gisteren wat beter wat meer zon en normale temperaturen voorde tijd van het jaar.

Poes wil maar naar buiten maarwe houden ze voor de zekerheid toch maar binnen.
    Fijne reis verder

Groetjes
    mam en pap

• 19 Mei 2007 - 08:38

Andrea:

het klinkt heel intrigerend allemaal. vooral al die dubbele levens en dubbele identiteiten die mensen er op na lijken te houden.